Biografie

Madelijne Kool is cabaretière/schrijver/(stem-)actrice/ moeder/ reclamemaker/songwriter.

In april 2017 komt haar album 'Kool komt binnen' uit. Madelijne heeft een verhaal te vertellen. Eigenlijk geldt dat voor al haar liedjes. Meestal schrijft ze in het Nederlands. Het kan gaan over alles. ‘De liefde’ doet het natuurlijk altijd goed. Maar het kan ook gaan over wijn, de buienradar of Gordon. Haar muziek bevindt zich op het snijvlak van pop, theater en jazz. “Annie M.G. Schmidt meets Norah Jones”.

Dinsdag 18 april presenteert Kool, met live band, haar album ‘Kool komt binnen’, geproduceerd door Sander Geboers (de muzikale rechterhand van Claudia de Breij).

Geboers formeerde een geweldige band: drummer Lean Robbemont (Waylon), bassiste Phaedra Kwant (3J’s), gitarist Clemens Blacquiere (Borsato), pianist/accordeonist Amir Swaab en pianist/bandleider Nicolaas Duin.

Kool schreef de teksten, o.a. John Ewbank en Sander Rozeboom (IOS) tekenden voor de composities. Daarnaast zal er een bijzondere versie van ‘Nothing Rhymed’ van Gilbert O’Sullivan vertolkt worden.

Voor haar album ontving Kool een beurs van cultuurfonds SENA en realiseerde ze een groot deel van de funding dankzij crowdfundingsplatform Voordekunst.nl. Dit album wordt in eerste instantie via WhatsApp gelanceerd, waarna het van 19 april ook via Spotify, I Tunes en als CD verkrijgbaar zal zijn.


Madelijne Kool speelt op dit moment try outs met haar muzikale cabaretvoorstelling 'de Wake Up Kool'. Ze speelde in NL, België, Polen en Rusland.  Deze voorstelling speelt ze ook op maat voor een bedrijf, familie, collega etc. Kool deinst niet terug om uit te barsten in een aria, gevolgd door een carnavalsnummer maar zingt vooral in haar genre 'cabaretchansonpop'.

Met wijnschrijver Harold Hamersma speelt ze op verzoek de 'winetertainmentvoorstelling' Van Wijn Ga Je Zingen.

Kool inspireert als ex-ondernemer en moeder en deelt ze van alles met het publiek. Daarnaast komt ze uit de kast als dichter met papieren selfies. Het afgelopen jaar speelde ze haar voorstelling 'Uit de Koolkast', bedoeld om uit te zoeken wat de basis wordt van 'Wake Up Kool'.

De opmaat voor de eerste avondvullende voorstelling van Madelijne Kool was in 2013 'De Geluk App'. Hiervoor schreef ze samen met cabaretier Richard Kemper de teksten. 'Kool aan de Gang met Geluk', de eerste volwaardige, avondvullende voorstelling, gaat over de (on)maakbaarheid van geluk in de spits van je bestaan.
Gezien de positieve reacties heel herkenbaar door/voor iedereen met ambitie en/of kinderen en/of een oneindige To-Do lijst. Als werkende moeder van vier dochters (9,11,12 en 15 jaar) weet Madelijne waar ze het over heeft.

Kool probeert met Zeeuwse nuchterheid er toch een groots en meeslepend leven van te maken. Daar zingt en vertelt ze over op een manier die blijkbaar veel mensen raakt. In april 2014 kwam 'Er wordt een moeder geboren' uit op single. John Ewbank schreef hiervoor de muziek. Het is de ultieme ode aan het moederschap.

Met 'De Geluk App' introduceerde Madelijne de eerste voorstelling met geluksgarantie. Ze behaalde er een finaleplaats mee op het Utrechts Cabaret Festival 2013. Kool toerde ermee door Nederland en Zwitserland.

In oktober 2015 kwam het kinderboek 'Robin's Wonderlijke Reis naar LoveStation22' uit, een (voorlees)boek waarin de hoofdpersoon Robin handige tips verzamelt om de wereld te redden.

Voorjaar 2015 kwam haar Kleine Grote Geluk Boek uit. Dit boekje is een soort van 'nazorg' na haar voorstelling zodat je thuis direct met je eigen geluk aan de slag kunt, maar het is ook verkrijgbaar in de boekwinkel en bij o.a. de Bijenkorf.
April 2015 verschenen er 4x wijnrecensies in Het Parool van haar hand in de rubriek van wijnrecensent Harold Hamersma, die een 'cabaretier met een slijtersvakdiploma' wel een toevoeging in zijn rubriek vond.
In mei 2015 speelde Madelijne een rol in de 'Kliekiepedia'-campagne tegen voedselverspilling van SIRE.

Tailormade voorstellingen
Naast de theatervoorstellingen maakt Madelijne Kool ook tailormade (geluk)-voorstellingen voor bijvoorbeeld bedrijven en families. Hoe maak je klanten gelukkig?Je medewerkers? Je familie? Ben je wel gelukkig met je imago? Kool luistert, kijkt, bedenkt praktische oplossingen en maakt daarbij dankbaar gebruik van haar ruime ervaring in de reclame (als idee-ontwikkelaar en copywriter).

Samen met filmmaker Petra Maintz, De GeluksCheck bij bedrijven., eventueel als onderdeel van een tailormade voorstelling.

Een stap terug in de tijd...
Madelijne schreef de afgelopen jaren veel liedjes met componist André Pouwer, o.a. maandelijks voor de Disney BoekenClub, de Telekids Musical School en haar eigen repertoire.
Kool laat zich niet vast pinnen op één genre. "Noem het chansoncabaretpop of zoiets". Vaak schrijft ze liedjes 'met een verhaal', soms worden die aangegeven aan 'explicit music' (het gevoelige nummer 'Dansen naar jouw pijpen' staat op iTunes als 'Dansen naar jouw p*****') en op de plank ligt bijvoorbeeld ook het onvolprezen 'He heb jij bananen in je oren.' .

In 2012 stond ze in het theater met het theaterprogramma 'Samen Smelten' (met Pouwer en dichter/kunstenaar A.T. Mante). In dat jaar bracht ze samen met Pouwer in eigen beheer de CD 'New Jaar, New York' uit. Op radio en TV is Madelijne regelmatig te horen als voice-over. Sinds 2012 is ze secretaris van de Stichting Cultuur Innovatie.

Nog wat sprongen heen en weer in de tijdslijn van Madelijne...
Madelijne werd geboren in Krimpen aan den IJssel, woonde even in Zeist en groeide op in Zeeland, vlakbij Goes. Ze heeft 1 zus. Madelijne schrijft van jongsaf aan verhalen en liedjes, werkte op haar 15e in de weekenden voor het TV programma Club Veronica Kids.
Op haar 16e won ze de Lees Je Knetter wedstrijd van de Vara en werd haar eerste verhaal uitgegeven.
Ze ging politcologie studeren in Leiden en studeerde af in de communicatiewetenschappen aan de UVA. Tijdens haar studie zong/speelde ze bij het Leidsch Studenten Tooneel en in de musical 'Nu of Nooit' van Jos Brink en Frank Sanders.
Ze werkte een seizoen als stewardess bij de KLM, liep stage bij Heineken en trouwde met Bart Merkus.
Ze ging werken in de reclame bij o.a. JWT en DDB als copywriter, zong in diverse popbandjes en won verschillende reclameprijzen (o.a. zilveren Effie voor Friesche Vlag, eentje voor Mac Donalds en een gouden Effie voor de Lassie campagne).

Ze richtte met succes haar eigen reclamebureau op (Groen en Kool) en maakte daar campagnes voor o.a. Spa, Cordaid, Honig, Amoy en Opzij. Na in 'De Geluk App' avond aan avond verkondigd te hebben dat je in je leven 'dingen moet doen waar je gelukkig van wordt' was ze er klaar voor om 'artiest, songwriter en conceptmaker' op haar visitekaartje te zetten.

maart 2017

QUOTES

 

“... Kool is in staat om vanaf het moment dat ze opkomt, ruim anderhalf uur lang, je aandacht vast te houden met haar woorden en haar zang... Ze relativeert, motiveert, inspireert en amuseert...

en dan heb je geluk gehoord, gezien en gevoeld." (Paul Bekkers, ambassadeur Nederland in Warschau, Polen)

 

"Haar komische talent zou veel meer ruimte mogen krijgen..." (Larens Behoud)

 

"Wij waren verrast door je vlijmscherpe teksten, je contact met het publiek, je mooie stem en een zeer gezonde dosis humor. Onze klant was zeer tevreden en vonden optreden een dikke tien waard". (Carlier Events)

 

“Have a look at the show of Madelijne Kool. Hilarisch! De vrouw is zo grappig. Don’t miss it” (Marc Forno, choreograaf ) 

 

Was een zeer verfrissende voorstelling.(Rijswijkse Schouwburg)

 

"Jouw persoonlijke aanpak en mooie, tere liedjes hebben een onvergetelijke indruk gemaakt." (Mevr J de Heus)